Wat doet een aantrekkelijke werkgever anders?

10-01-2023

Wanneer je als leidinggevende vooral kijkt naar een werknemer als "een poppetje dat nodig is op een bepaalde plek in de organisatie om je doelstellingen te behalen" dan loop je de kans de plank mis te slaan, omdat het er dan vooral over gaat wat deze persoon opbrengt voor jouw bedrijf/organisatie.  

Ondernemers en leidinggevenden zijn doorgaans doelgericht en snel in hun denken en doen. Ze weten wat ze willen en gaan efficient en resultaatgericht te werk.  Dat is hun kracht.  Echter.. door deze doelgerichtheid ligt de valkuil op de loer dat je te weinig aandacht hebr voor wat je mensen nodig hebben. Het kan zelfs zijn dat je er ongeduldig van wordt als mensen met allerlei vragen en bezwaren komen.   

De meeste medewerkers zijn van nature loyaal. Die loyaliteit en de lol gaat er snel vanaf, als de medewerker niet meegenomen wordt in belangrijke beslissingen,  niet goed wordt geinformeerd, voor lief wordt genomen, moet werken zoals het opgelegd wordt,  geen vrijheid heeft om naar eigen inzicht te werken, etc. . Dan voelt een medewerker zich als een marionet in het grote plaatje. 

Mensen willen er graag bij horen. erkenning krijgen en van waarde zijn. Een betrokken medewerker wil ook betrokken WORDEN. Vertrouwen krijgen. Zijn/haar unieke capaciteiten en talenten kunnen inzetten en ontwikkelen. Kunnen groeien in zijn/haar werk. Mee mogen denken. Anders zouden het simpelweg domme krachten zijn, die niet meer zelf na kunnen / mogen denken.  Dit resulteert er dan ook in dat mensen geen initiatief meer nemen en wantrouwig worden. En alleen maar naar " boven"  kijken wat er daar gezegd wordt. Geen ingredienten voor werkgeluk. 

Het is net zoals met alle andere relaties in het leven: er moet balans zijn in geven en nemen en mensen moeten zich gezien en gewaardeerd voelen. 

Daarbij is er 1 belangrijke stelregel: Behandel mensen zoals ZIJ behandeld willen worden. Niet zoals JIJ behandeld wil worden. Want alle mensen zijn verschillend en hebben iets anders nodig om te floreren.

Een DISC analyse leert je hoe jij als manager in elkaar steekt en hoe jij reageert. Hoe jij communiceert. Wat jouw sterke punten zijn en waar je je mag ontwikkelen. Je leert ook over anderen. Hoe reageren anderen? Wat hebben zij nodig om goed in hun vel te zitten? Waar moet ik rekening mee houden?

Werkgeluk is gemakkelijker dan je denkt. Als je oprechte interesse hebt in wat iemand beweegt, als je weet wat iemand nodig heeft om fijn te kunnen werken, dan weet je ook hoe je iemand tot zijn recht kunt laten komen. Daar krijg je gelukkige werknemers van.  Iedereen floreert en iedereen is blij.  DISC is niet alleen voor leidinggevenden een geweldig middel om in te zetten in de persoonlijke ontwikkeling.  Want  ieder mens is er bij gebaat zichzelf te kennen en te ontwikkelen.  

Hoeveel kennis heb jij van jezelf en van je mensen? Wanneer je een  #DISC analyse laat afnemen, leer je heel veel over jezelf en ook heel veel over je werknemers. Je leert te anticiperen op verschillende persoonlijkheidstypes, zodat mensen kunnen bloeien.  Zo word je in plaats van een "doorsnee" werkgever een "fantastische" en #aantrekkelijke-werkgever! Daar wordt iedereen beter van!

www.GerdaCoacht.nl 

#DISC #personeelstekort #personeelsbeleid @GerdaCoacht.nl #coachendleidinggeven