Hoe ga ik om met kritiek?

16-04-2024

We krijgen allemaal op z'n tijd te maken met kritiek. Soms stappen we daar gemakkelijk overheen, maar (gelukkig??) lang niet altijd. Ik schreef deze blog, omdat ik vaker deze vraag krijg in mijn praktijk: Hoe ga ik om met mensen die kritiek leveren?  

  1. Het hangt er vanaf hoe kritiek gegeven wordt. En wie de kritiek geeft. We kennen allemaal wel mensen die de neiging hebben overal hun mening over te geven. Ook als daar niet om gevraagd wordt. Ook als dit niets toevoegt. Ook als ze inhoudelijk niet goed op de hoogte zijn van datgene waar ze kritiek op hebben. En meestal zijn dat ook de mensen die kritiek leveren vanuit hun eigen belevingswereld. Die ver weg staat van die van jou. Bedenk dan, in hoeverre de kritiek die ze geven op JOU slaat. Gaat het niet veel meer over hoe ze zelf in het leven staan? Zij staan niet in jouw schoenen en je kunt jezelf afvragen in hoeverre zij in staat zijn om zich in jou te verplaatsen.  

  2. Vraag aan jezelf hoe het komt dat kritiek jou raakt. Zit er ergens een kern van waarheid in? Is er iets, waarvan je zelf eigenlijk vindt dat je er iets mee zou moeten? Iets, waar je zelf ook niet helemaal senang bij bent /waar je nog onzeker over bent? Iets, wat je nog graag zou willen leren of verbeteren?  Mogellijk zijn er vragen waar je voor jezelf nog een antwoord op moet vinden. Dan kan deze kritiek een aanleiding zijn om hierop actie te ondernemen, zodat jij zaken op een rijtje hebt en weer steviger in je schoenen staat.  Het is wel belangrijk dat je dit doet omdat je dit zelf belangrijk vindt. Niet, omdat je wilt pleasen! Je hoeft je niet te bewijzen, je wilt alleen verbeteren omdat je dit zelf belangrijk vindt. 

  3. Vergeet niet, dat mensen geneigd zijn de nadruk te leggen op dat kleine gedeelte dat (nog) niet helemaal goed gaat. Het is jammer, maar ook een feit, dat 1 woord van kritiek veel meer aanricht dan 100 woorden van lof. Je hoeft je niet te verdedigen! Houdt die 90% die goed gaat steeds in gedachten. Laat je niet persoonlijk krenken, maar blijf wel openstaan voor verbeteringen. Kritiek zegt niets over jou als persoon. Vergeet niet al je moeite die je hebt gedaan waardoor er al zoveel (veel meer) WEL goed gaat.  Belangrijke vraag: Wil degene die jou kritiek geeft jou verder helpen? DAT is wat er toe doet. Wees dan dankbaar voor de kans die je krijgt om je verder te verbeteren. Vraag om suggesties. En haal diep adem om je emoties onder controle te houden. Tel desnoods tot 100. Niet alle mensen zijn in staat om kritiek op een opbouwende manier te uiten. Probeer je te concentreren op de inhoudelijke boodschap. 

  4. Pas wanneer je alleen bent, laat je je emoties de vrije loop. Probeer niet in het moment en in je gekrenktheid  allerlei "verwoestende"  opmerkingen te maken, waar je later spijt van krijgt. Natuurlijk raakt het je als mensen kritiek hebben. Pfff…. En natuurlijk maakt het uit HOE iemand kritiek uit. Niks menselijks is jou vreemd en dat is helemaal normaal. Geef jezelf de tijd om dit te verwerken. 

  5. Als je je emoties de vrije loop hebt gelaten, bedenk dan in hoeverre de kritiek van toepassing is en in hoeverre jij er iets mee kunt. In hoeverre jij je voordeel ermee kunt doen. Heb je vragen aan degene die kritiek had? Bedenk wat je zou willen weten en vraag dat alsnog. Haal er uit waar jij wat mee kunt. Wanneer je in staat bent om opbouwende kritiek van goedbedoelende en terzake kundige mensen te integreren (dus iets mee te doen) dan kan dat je verder brengen.  En de rest.......mag je na het doordacht te hebben gewoon loslaten.

 Hulp bij nodig? Wil je hierover wel een keer sparren? Boek een coachsessie! www.GerdaCoacht.nl