De aanloop naar een burn-out....

23-10-2019

Als werkdruk, of problemen in de privé-sfeer, steeds blijven aanhouden, dan begint je lichaam steeds steviger signalen af te geven. Deze zijn bedoeld om je er op attent te maken dat je iets moet veranderen en het rustiger aan moet doen. Je krijgt bijvoorbeeld hoofdpijn, voelt je nerveus of angstig, hebt pijntjes in je lichaam, kunt niet meer zo goed slapen en je bent geprikkeld en licht geraakt. Je bent sneller uit je doen, kortaf of emotioneel. Je hebt veel vage klachten en regelmatig een infectie of ontsteking. Als je gestoord wordt op je werk of met je bezigheden, dan ben je geneigd geïrriteerd of fel te reageren. Je wordt vergeetachtig, het kost je hoe langer hoe meer moeite je te concentreren.

Je probeert krampachtig structuur aan te brengen of je wordt juist hoe langer hoe meer chaotisch. Je hebt het gevoel de grip te verliezen. Normale taken gaan je steeds meer moeite kosten en je moet een stuk soms wel drie keer lezen voordat de betekenis tot je doordringt. Je gaat fouten maken. Je raakt dingen kwijt en ook je omgeving begint te merken dat je niet meer presteert zoals ze van je gewend zijn.

Wat nu? Doorgaan in de hoop dat het vanzelf wel overgaat? Een beetje harder werken om te maskeren dat je het niet meer redt en je niet meer kunt concentreren?

Misschien dan nog maar een extra paracetamolletje om de dag door te komen. Een extra wijntje om de slaap te kunnen vatten...

Je voelt je steeds somberder en leger. Je hebt het gevoel heel hard te lopen met de rem erop.

Hoe lang houd je dit nog vol? Hoe zit het met je ontspanning en sociale contacten? Je voelt je schuldig omdat je niet meer die gezellige vrouw bent, die nergens haar hand voor omdraait, en je kunt niet meer voldoen aan de verwachtingen van je omgeving. Een weekje vakantie is niet meer genoeg om bij te komen..

Wat nu? Behalve rust... ja... echt...rust...

Behalve rust.... heb je inzicht nodig.

Inzicht in datgene wat jou stress oplevert en vervolgens inzicht in de manier waarop je hiermee tot nu toe omgaat.

Als je al zo lang onder druk staat, lukt rationeel denken je niet meer zo goed..

Toch zijn een aantal dingen van belang...

  • Je wilt weer het gevoel hebben controle op de situatie te hebben, maar hoe doe je dat?
  • Je wilt weten hoe je je problemen op kunt lossen, maar hebt moeite ze onder ogen te zien. Je hebt iemand nodig die je oordeelloos weer op de rit kan zetten
  • je wilt houvast, hoop en vertrouwen in wie jij bent en wat jij kunt 
  • Je wilt dingen op een andere manier aanpakken, met vallen en opstaan. Deze fase kan wel een paar maanden duren... hoe zorg je dat je niet terugvalt of blijft steken? 

Als er sprake is van grote uitputting, dan duurt herstel langer. Als er sprake is van burn-out, dan hebben we het over grote uitputting. De fase ervoor is overspannenheid.  Bij overspannenheid kun je het allemaal niet meer overzien, maar ben je nog niet finaal opgebrand.

De aanpak tot herstel is afhankelijk van de fase waar je in zit. Soms is rust eerste vereiste en soms kan dit hand in hand gaan met  werken aan herstel, veerkracht en persoonlijke groei.  Als burn out coach loop ik met je mee op dit pad. 

Steun van je werk hierin is heel belangrijk:

- Wordt jouw probleem erkend?

- Verwacht jouw leidinggevende dat je volgende week weer op de stoep staat, of is het wel duidelijk dat hier meer aan de hand is?

-Je hebt lang roofbouw gepleegd op je lichaam en geest, dit is niet binnen een paar dagen hersteld

- Hoe zit het met je privé-situatie? Wat wil je hier graag beter op de rit hebben?

- Hoe draagt je voeding bij aan hoe jij je voelt?

-Hoe lang had je al geen energie meer om je sociale contacten te onderhouden?

- Staan schuld- of schaamtegevoelens over je burn-out je in de weg?

Hoe is jouw beeld van jezelf? Moet je presteren, mag je niet klagen, mag je om hulp vragen, mag je überhaupt ziek of zwak zijn?   Als ik jou begeleid ga ik aan de slag met wie jij bent als persoon, wat je nodig hebt en hoe je kunt herstellen. 

Hierbij besteed ik aandacht aan hoe je in de eerste plaats meer rust kan inbouwen en kunt ontspannen. We gaan onderzoeken wat de oorzaak is van jouw stressklachten en stressbronnen. Hoe ga je om met stress en emoties? Welke vaardigheden wil jij ontwikkelen om beter opgewassen te zijn tegen het leven van alledag?

Waar word jij blij van, waar wil jij meer van? Wat is jouw missie, waar gaat jouw hart sneller van kloppen?

Hoe houd jij je staande als jij je werkzaamheden uiteindelijk weer hervat?

Dit is slechts een hele korte greep uit een reeks van mogelijkheden. In mijn praktijk zet ik jou op de eerste plaats en maak ik een aanpak op maat. Want ieder mens is uniek. Ik kijk naar wat jij nodig hebt om goed tot je recht te komen. Meer weten?

Neem een kijkje op mijn website of neem contact met me op.