Begeleiding met ACT, acceptance en commitment therapy

28-12-2022

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een derde generatie therapievorm die met succes wordt ingezet door psychologen en speciaal hiervoor opgeleide coaches. Sinds december 2022 ben ik gecertificeerd ACT coach.  ACT kan goed helpen bij stress- en burnoutklachten, somberheid, perfectionisme, faalangst, etc.  

ACT methodiek

Wij mensen zijn geneigd onszelf labels op te plakken en in een hokje te drukken. Bijvoorbeeld: Ik ben hoogsensitief, ik ben perfectionistisch, ik ben introvert, ik ben extravert, ik ben (faal)angstig, ik heb adhd, ik ben een pleaser, ik ben onzeker.
EN DUS
- gaat mij nooit lukken dat.....
- ben ik niet in de wieg gelegd voor..
- zullen mensen wel denken dat......
Noem maar op.

Het zijn voornamelijk aannames, regels en geboden die jij je gedurende je leven hebt toegevoegd aan jouw verstand/programmering, meestal ingeprent door bepaalde ervaringen. Je hebt je conclusies getrokken en je hebt je vereenzelvigd met je regels. Meestal zijn die regels erg beperkend, en weinig opbouwend. En dat is jammer.

Door dingen te vermijden of naar je hand te zetten probeer je alles onder controle te houden. En misschien denk je wel dat jij dat niet doet. Dan heb je een slim verstand!! Dat jou om de tuin lijdt zodat jij niets hoeft te veranderen.
https://www.gerdacoacht.nl/l/begeleiding-met-act-acceptance-en-commitment-therapy/
https://www.gerdacoacht.nl/l/begeleiding-met-act-acceptance-en-commitment-therapy/

Als het je lukt om afstand te nemen van je gedachten en je te realiseren dat het slechts gedachten zijn, kan je de eerste stap zetten om flexibeler te worden voor jezelf.  Begeleiding met ACT helpt je daarbij. 

Door te ontdekken wat je belangrijk vindt, ook al vind je verstand daar van alles van, kun je beginnen met meer te leven volgend je eigen waarden.

Als je stopt met vermijden, en gaat leven naar je wensen en waarden, dat kan het inderdaad gebeuren dat je faalt. Ook dan is het weer jouw denken, jouw verstand, dat zegt dat falen het einde van de wereld is. Het denken aan dat je zou kunnen falen is net zo erg of misschien wel veel pijnlijker en een groter lijden dan het falen zelf.
Wil jij leren hoe je anders om kunt gaan met jouw verstand en hoe je psychologisch flexibeler kunt worden? Hoe je minder kunt lijden onder je eigen regels en met compassie voor jezelf andere keuzes kunt gaan maken?
Je bent welkom!!  

Contact